Bekijk hier de algemene veelgestelde vragen. De veelgestelde vragen per thema zijn te vinden op de themapagina's.
Heb je een andere vraag? Deel hem met ons!
Je kon de peiling van 2 september tot en met 13 oktober invullen.
Iedereen die dat wilde kon zijn mening geven en de peiling invullen. De gemeenteraad besluit over hoe de stemmen worden gewogen.
Het was belangrijk dat je alle vragen beantwoordde en op ‘versturen’ klikte. Alleen dan werden jouw antwoorden opgeslagen. Als je op een vraag geen antwoord wilde geven was er altijd de mogelijkheid om ‘ik weet het niet’ in te vullen. Wij hopen als gemeente dat iedereen alle vragen heeft ingevuld. Dan kunnen we samen met de inwoners de beste spelregels voorstellen aan de gemeenteraad en vervolgens de provincie.
De peiling stelde een aantal vragen over de invuller, om inzicht te krijgen hoe groepen inwoners denken over Wind op Land. Zo vroegen we naar naar leeftijd (hebben jongeren een andere mening dan anderen?) en postcodegebied (hoe dicht woont iemand bij het zoekgebied voor windturbines?). Daarmee kan het onafhankelijk bureau in zijn presentatie aan de gemeenteraad specifiek aangeven hoe verschillende groepen inwoners aankijken tegen Wind op Land. De gemeenteraad kan dit meewegen bij de besluitvorming.
Een opzet voor de vragen zijn voorgesteld aan de gemeenteraad. Deze zijn vervolgens besproken door de gemeenteraad. Op 18 juli heeft de gemeenteraad ingestemd met de vragen.
Je kunt de concept-spelregels lezen op de pagina over de spelregels.
Met de gemeenteraad is afgesproken om dit allebei te doen. Een zienswijzeprocedure is ook verplicht volgens de inspraakverordening. Meer weten over het proces? Bekijk het op de pagina 'over het proces'.
In de peiling vroegen we wat je vindt van een aantal onderwerpen en belangrijke thema's. Met de mening van betrokkenen kunnen we de spelregels verbeteren. Het was een vragenlijst die je in ongeveer 10 minuten kon invullen.
Een zienswijze is een manier om uitgebreider te reageren op de spelregels.
De gemeente gaat kijken of de concept-spelregels worden aangepast. De voorstellen voor die aanpassingen worden voorgelegd aan de gemeenteraad van Haarlemmermeer. Stemt de gemeenteraad in met de aanpassingen? Dan passen we de spelregels aan.
Eerst worden alle ingevulde formulieren gecontroleerd. Er vindt achteraf op de dataset een kwaliteitscheck plaats, bijvoorbeeld op meerdere precies dezelfde inzendingen kort achter elkaar. Vervolgens zal een onafhankelijk bureau de resultaten analyseren en daarover rapporteren aan de gemeente. Op basis van de resultaten wordt een presentatie gegeven aan zowel het college van B&W als de gemeenteraad. Vervolgens besluit de gemeenteraad over de uitkomsten van de spelregels in relatie tot de spelregels.
We vroegen je om je postcode op te geven bij het invullen van de peiling. De gemeenteraad wil mogelijk de mening van mensen die in en dichtbij het zoekgebied wonen zwaarder laten meewegen in de besluitvorming. Hoe de gemeenteraad dat gaat wegen, wordt duidelijk tijdens de raadssessie waarbij de uitkomsten van de peiling worden behandeld.
De gemeenteraad heeft op 24 oktober 2024 besloten meer waarde te hechten aan de stem van de direct omwonenden in het zoekgebied en de straal van twee kilometer eromheen. Dat is scenario A dat in het raadsvoorstel stond.
Op 27 juni én 18 juli 2024 heeft de gemeenteraad de concept-spelregels behandeld. De gemeenteraad heeft op 18 juli de concept-spelregels vastgesteld. Dit betekent dat de spelregels worden voorgelegd in de peiling. Je kunt de sessie van 27 juni, de sessie van 18 juli en de stemmingen van 18 juli terugkijken.
De spelregels zijn aangepast op basis van de resultaten van de peiling en de ingediende zienswijzen. Voor wat betreft de peiling is met name gekeken naar de inbreng van gebied 1 (het zoekgebied). Dit omdat de raad in oktober 2024 heeft besloten dat de meeste focus op gebied 1 moest liggen. Goed om te weten is dat de inbreng van gebied 1 vaak overeen kwam met die van 2 en 3.
De spelregels kunnen de windturbines niet blokkeren. Dat komt omdat de provincie Noord-Holland bevoegd is om het uiteindelijke besluit te nemen. Met de spelregels hopen wij als gemeente wel uitvloed te kunnen uitoefenen. De spelregels worden gebruikt om een plan voor een windpark straks te beoordelen. En dit als een advies mee te geven aan de provincie Noord-Holland.
Nee. Met het besluit van de gemeenteraad van 13 maart 2025 zijn de spelregels nu definitief. In 2024 heeft een participatieproces plaatsgevonden met meerdere stappen waarbij het mogelijk was te reageren.
Nee. De spelregels bevatten de voorwaarden waarop wij (gemeente en belanghebbenden) vinden dat er een windpark mag komen. Het zegt niet iets over de komst van een windpark. Een windpark komt er pas definitief als toestemming is gegeven / vergunning is verleend.
Uit de peiling bleek dat een meerderheid wil dat de gemeente een faciliterende rol inneemt in het proces. Dit hebben wij vertaald naar het faciliteren van de omgeving om voor hun belangen op te komen in het vervolgproces. En actief te informeren over ontwikkelingen.
De gemeente gaat de omgeving faciliteren om voor hun belangen op te komen in het vervolgproces. En actief te informeren over ontwikkelingen. Dit houdt o.a. in aanwezig te zijn bij participatiebijeenkomsten, het beschikbaar stellen van een budget voor lokale omgevingsgroepen, bereikbaar te zijn voor vragen of advies.
De gemeente zal dit melden bij de provincie en de initiatiefnemer en hierover het gesprek aangaan.
Er is een zoekgebied aangewezen in het zuiden van Haarlemmermeer voor windenergie. Het is nog niet bekend waar de exacte windturbines komen. De initiatiefnemer van een windpark is degene die het plan voor het windpark maakt en de locaties kiest. Ook is de initiatiefnemer dan verantwoordelijk voor participatie met de omgeving. Vervolgens besluit de provincie Noord-Holland over het plan. Lees meer over de mogelijke locaties en andere veelgestelde vragen op de pagina Impact op de ruimte. Of lees meer over het proces.
In 2021 is het zoekgebied voor wind vastgesteld in de gemeenteraad. Het zoekgebied voor windenergie ligt in het zuiden van Haarlemmermeer. Lees meer op de themapagina Impact op ruimte.
In 2021 is het zoekgebied voor wind in Haarlemmermeer-Zuid vastgesteld door de gemeenteraad. Daarna heeft de gemeente verkend of en waar mogelijkheden zijn voor windenergie in het zoekgebied. De gemeente heeft opdracht gegeven om een onderzoek uit te laten voeren naar de haalbaarheid van een windpark. Op basis van dit onderzoek zijn de vier denkrichtingen naar voren gekomen. Dat zijn mogelijke locaties voor windturbines. Het is uiteindelijk aan de initiatiefnemer om te bepalen waar hij windturbines wil plaatsen. Dit neemt de initiatiefnemer op in zijn plan. Op de themapagina Impact op ruimte zie je afbeeldingen van de vier denkrichtingen.
Nee. Een initiatiefnemer maakt een plan voor een windpark. Onderdeel van dit plan zijn de locatie van windturbines, het aantal en de hoogte.
Dit plan wordt vervolgens getoetst door verschillende instanties, zoals de provincie Noord-Holland en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
In 2021 heeft de gemeenteraad van Haarlemmermeer dit gebied tot zoekgebied voor windenergie aangewezen. De reden het in het zuiden is, komt door Schiphol. Er zijn beperkingen rondom een luchthaven waardoor het noorden van Haarlemmermeer niet mogelijk is. Meer informatie vind je op de pagina over het proces.
Bij een nieuw windpark in de gemeente Haarlemmermeer is de provincie Noord-Holland het bevoegd gezag. Dat betekent dat de provincie wel of geen toestemming verleent voor een windpark. Zodra een initiatiefnemer een plan voor een windpark heeft ingediend start een projectprocedure. Die procedure heeft een aantal stappen. Lees op de website van de provincie meer over de projectprocedure.
Nee, dat is pas definitief als er een plan voor een windpark is ingediend en goedgekeurd door de provincie Noord-Holland. Er is al wel een partij die het windpark in Haarlemmermeer-Zuid graag wil ontwikkelen. Meer informatie over deze partij vind je op de website van Windpark Waterwolf.
De initiatiefnemer gaat aan de slag met het plan voor de participatie over het windpark. Daarbij kijken zij ook naar de participatie die al heeft plaatsgevonden tijdens het afgelopen participatieproces van de spelregels. Ook gaan de provincie, de initaitiefnemer en de gemeente in overleg met elkaar over de participatie.
De coalitie van regeringspartijen in de Tweede Kamer bepaalt welk beleid ze de komende jaren wil uitvoeren. Totdat de Tweede Kamer over nieuw beleid heeft besloten, blijft het bestaande beleid van toepassing. Het maken van nieuw beleid en de besluitvorming daarover nemen tijd in beslag. In het nu geldende beleid beslissen provincies over de plaatsing van windturbines op windparken van onder de 100 Megawatt en niet de regering in Den Haag. De afspraken die zijn gemaakt in de Regionale Energie Strategie (RES) staan op dit moment nog overeind. Ook heeft Minister Hermans van het ministerie KKG zich op 16 december 2024 nog uitgesproken voor windturbines op land. Dus op korte termijn verwachten we niet dat het beleid verandert.
De Hoge Raad (hoogste bestuursrechter in Nederland) heeft geoordeeld dat voor de huidige milieunormen niet de juiste procedure was gevolgd. Om die reden werkt het Rijk (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) aan nieuwe landelijke milieunormen voor windturbines op land. Wanneer deze nieuwe normen ingaan is nog niet bekend. Kijk voor meer informatie op de website van helpdeskwindopland.nl.
Er is geen norm voor laagfrequent geluid. In 2023 is het geluidniveau in woningen door laagfrequent geluid van windturbines onderzocht(opent in een nieuw venster). Dit onderzoek wijst uit dat een aanvullende norm voor LFG niet nodig is: de geluidnormen voor het totale geluid van windturbines beschermen omwonenden ook tegen overlast door laag frequent geluid.
In 2024 is er onderzoek geweest naar de uitstoot van schadelijke stoffen van windtubines. Het onderzoek concludeert dat de impact van windturbines door BPA, microplastics en fijnstof verwaarloosbaar is in vergelijking met andere bronnen. Windturbines dragen slechts een klein deel bij aan deze emissies, en verdere vermindering van deze impact is haalbaar door technologische verbeteringen en optimalisaties.
Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar dit onderwerp. Hieruit blijkt dat er een duidelijk verband is tussen het geluid van windturbines en hinder. Dus mensen ervaren hinder van het geluid van windturbines. Hinder wordt door het RIVM beschouwd als een schadelijk gezondheidseffect. Voor andere gezondheidseffecten, is er op dit moment geen eenduidig bewijs. Dit kan verschillende dingen betekenen. Het kan betekenen dat er geen verband is tussen windturbines en andere gezondheidseffecten, dat er nog onvoldoende onderzoek is gedaan, of dat de kwaliteit van de onderzoeken onvoldoende is.
Er geldt nu geen afstandsnorm in Nederland. Mogelijk komt die er wel. Momenteel is de rijksoverheid bezig met het opstellen van nieuwe regels voor windturbines. Er wordt daarbij gedacht aan tenminste een afstand van 2x tiphoogte van de windturbine tot bebouwing. Stel een windturbine heeft een tiphoogte van 150 meter, dan is de afstandsnorm dus 300 meter. Wanneer een mogelijke afstandsnorm komt is nog niet bekend. Er is binnen de coalitie nu geen politieke overeenstemming over de normen. Ook hebben de VNG en het IPO laten weten geen voorstander te zijn van een vaste afstandsnorm. Dit omdat de norm niet iets toevoegt. De huidige voorgestelde afstandsnorm valt binnen de geluidscontouren. Ook houdt een vaste afstandsnorm geen rekening met de specifieke situatie.
Een windturbine mag niet hoger zijn dan toegestaan is vanuit de hoogtebeperkingen voor de luchtvaart. Voor de vier locaties in het windzoekgebied in Haarlemmermeer zijn dit verschillende hoogtes. De onderzoeken zijn uitgevoerd voor windturbines van 145 meter tiphoogte, 150 meter tiphoogte en 218 meter tiphoogte.
In het gebied gelden al hoogtebeperkingen vanuit Schiphol. In het grootste gedeelte is dat tot max 150 meter tiphoogte. Mogelijk kan bij A4 tot 218 meter tiphoogte, maar dat kan alleen met goedkeuring van ILT. Er is gekozen om geen aanvullende beperkingen op te leggen.
Windturbines met een tiphoogte van 150 meter of meer moeten ‘obstakelverlichting’ hebben. Dit gaat om rode lampen in de nacht en witte lampen overdag. Deze staan in principe altijd aan om vliegtuigen te waarschuwen. De laatste tijd wordt er gewerkt met naderingsdetectie. Dat betekent dat de lampen pas aangaan als een vliegtuig in de buurt komt.
Microturbines worden ook wel boerenmolens genoemd. Het zijn kleine windturbines met een maximale ashoogte van 15 meter. Ze zijn alleen toegestaan in landelijk gebied en geven bijvoorbeeld boeren de mogelijkheid om windenergie op hun eigen grond op te wekken voor eigen gebruik.
De eigenaren van de turbines die er al staan zijn aan het kijken naar het vervangen / repoweren van de huidige turbines.
Nee. Uit onderzoek blijkt dat er geen verband is. Dus het is niet per definitie hoe hoger, hoe meer geluid.
Op dit moment geldt er in Nederland geen afstandsnorm. Wel is er op basis van de normen van geluid en slagschaduw een minimale vereiste afstand te berekenen tussen de turbine en een gebouw. Mogelijk komt er in de toekomst (2025) een afstandsnorm. Lees meer over dit onderwerp op de pagina Impact op de ruimte.
Er is door TNO een onderzoek uitgevoerd naar de impact van windturbines op huizenprijzen. Hieruit bleek dat in 2020 de woningwaarde met 2,6% daalde van huizen die binnen 2,5 km rond een windturbine staan. Verder is er een regeling voor de tegemoetkoming voor de geleden schade. Dat heet een planschaderegeling. Die kunt u bij uw gemeente starten als er een vermoeden is dat de waarde van de woning is gedaald door de komst van windturbines. Bij de regeling geldt een eigen risico van 2%.
In ieder geval wil de gemeente dat een windpark voor ten minste 50% in lokaal eigendom is van de omgeving. Daarbij gaat het de gemeente om de direct omwonenden van het beoogde windpark. Zie voor meer informatie het beleidskader lokaal eigenaarschap.
Een heel windpark kun je niet zomaar afschakelen. Dan klapt de stroom eruit. Stilstandsvoorzieningen moeten daarom op vooraf worden bedacht. Windturbines worden sowieso stilgezet als er windkracht 10 of meer is.
Ja, een aantal gemeenten stellen spelregels op voor een windpark in hun gemeente of zijn hiermee bezig. Gemeente Zaanstad werkt aan spelregels en heeft het proces anders ingericht dan wij. Wil je daar meer over lezen?
Dat kan op de website van Zaanstad.
Gemeente Eemnes heeft vorig jaar spelregels opgesteld.
De drie interviews over windenergie die tijdens de Dag van de Wind zijn gehouden zijn terug te kijken op de interviewpagina.
Je kunt deze verslagen en de video's terugvinden op de verslagpagina van ieder thema: gezondheid, natuur, lokaal eigenaarschap en impact op ruimte.
Dat een eventuele vergunning voor een windpark niet kan worden verleend op basis van de rijks normen. Het bevoegd gezag, de provincie, kan altijd nog zelf normen toewijzen aan de vergunning.
Daarbij denken wij aan lokale groepen die een bepaald belang vertegenwoordigen, zoals de dorps- en wijkraden. Of een natuurvereniging. De uiteindelijke regels volgen nog nadat de raad heeft besloten over de spelregels.
De voorwaarden voor een aanvraag en toekenning van het budget werken we nog uit. Denk aan onafhankelijk onderzoek, expertise.
We kunnen je deze presentatie per e-mail toesturen. Stuur ons hiervoor een e-mail op wind@haarlemmermeer.nl.
Vervelend dat de site niet werkt. We willen dit snel oplossen. Stuur alsjeblieft een e-mail naar openstad@haarlemmermeer.nl. Geef dan een korte uitleg waar het mis gaat. Het beste is om ook de link toe te voegen en een screenshot van de pagina waar misgaat. We proberen het probleem dan zo snel mogelijk op te lossen.
'Wind op Land Haarlemmermeer' neemt maatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Meer weten over privacy en beveiliging van persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring.